El passat dissabte 18 de juny vam poder aplegar-nos per compartir una jornada formativa i celebrar la nostra particular fi de curs. La nostra intenció era la d’oferir una formació pràctica que ens ajudara a obrir expectatives per usar les TIC el curs que ve. L’IES Jordi de Sant Jordi molt amablement ens va acollir i va posar tots els recursos i espais al nostre servei; moltes gràcies per això.

Volem aprofitar aquest fòrum de conversa per explicar-vos com va anar la taula redona amb què obrírem l’acte: “Els TIC-vallers de la taula redona” i per aprofitar les experiències que es posaren en comú per obrir-ne el debat i la reflexió.

Ben aviat, a més, obrirem un apartat al blog de la xarxa on parlarem dels tallers que s’hi van impartir i on us informarem de com va anar la nostra primera Assemblea ja constituïts com a Associació.

 

La taula va estar moderada per Maite Monar Van Vliet (@maitemvv) que actualment fa la seua tesi doctoral basada en un estudi de camp sobre les TIC i el foment lector. Maite ha pres com a model el treball de tres professors que apliquen les TIC per treballar la lectura amb els seus alumnes; observa, investiga i analitza la implementació TIC en aquest processos de foment lector i ho fa sincrònicament i sistemàtica. 

Manuel Cardeñosa (@manuelmch) va introduir diverses reflexions. D'una banda va parlar dels límits artificials imposats entre el discurs científic i l´humanístic i ens convidava a treballar interdisciplinàriament tot superant aquestes barreres. Aquesta bona pràctica amb les TIC que tracta de recuperar el lligam entre ciències i lletres la va il·lustrar amb la wiki http://biogeoamor.wikispaces.com

Evaristo Romaguera (@evroes) i Antoni de la Torre (@verbascripta) són dos dels professors les pràctiques docents dels quals estan sent observades i investigades per Maite Monar. Ambdós treballen la lectura des de diferents projectes amb TIC. Evaristo Romaguera va explicar com fomenta la lectura i l'escriptura amb els seus alumnes del col·legi Helios amb els projectes Wikipoetasi el blog SOMOS. Això motiva els alumnes a escriure i a investigar sobre literatura. Toni de la Torre ens va mostrar diversos projectes sobre lectura i escriptura: el PORTFOLI4 com a guia de curs per a dos cursos de PEV de quart d'ESO en els quals el 80% dels alumnes l'ha completat al llarg d'aquest curs; i, els relats digitals que els alumnes treballen en la tercera avaluació.

Alícia Martí (@marclia) va parlar-nos de l'engrescador projecte col·laboratiu i de recerca lingüística. etnogràfica i literària sobre poesia oral improvisada del qual ha format part l'IES l'Om de Picassent junt amb altres tres instituts de la resta del territori lingüístic català. Podeu veure'n part del resultat en aquest vídeo i podeu consultar tot el material que s'hi està generant en aquesta wiki.

Com veieu, projectes tots ben suggeridors que ara vos animem a comentar i que ens haurien de servir de fil de reflexions sobre bones pràctiques docents amb TIC, o com diria Manuel Cardeñosa, senzillament bones pràctiques docents, ja que, com va afirmar-hi, avui dia l'alfabetització si no és també digital ja no és completa.

Us animeu a fer-los alguna pregunta als protagonistes? S'obri el debat!!

 

Vistes: 135

Contesta

Contestacions a Aquesta Conversa

Certament, va estar una taula redona molt i molt interessant atesa la qualitat de les bones pràctiques que ens van mostrar cada un dels membres que la integraven. Va haver una afirmació de Manuel Cardeñosa que em va impactar: "El meu fracàs d'enguany és no haver aconseguit ensenyar els meus alumnes a fer servir Twitter" per tot el que porta implícit. Sobretot, per la necessitat palesa d'haver d'alfabetitzar(-nos) digitalment per a realment alfabetitzar en el món actual.

 

D'una altra banda, trobe que si són tan exitoses, a banda, de la dedicació que aquests docents hi han esmerçat és pel fet que totes estan completament centrades en els alumnes; fetes a mida per als alumnes que cada un d'aquests professors s'ha trobat al davant. Són treballs d'alumnes, treballs que mostren la personalitat i el treball d'aquests, dels quals el professor ha estat guia i mediador.

Cada un de nosaltres sap on es troba i on es troben els seus alumnes; per això fóra bo que partírem de la pròpia realitat (d'aula) i ens plantejàrem de quina manera podem atényer aquest objectiu. Això sí, tots necessitem temps i ajuda i una vegada més, he comprés que és entre companys que és possible trobar-los. D'aquesta manera, puc dir, que dissabte vaig aprendre molt, dels meus companys i dels meus errors.

Van estar unes aportacions molt suggeridores i que ens van engrescar bona cosa ja en la preparació del curs vinent! Gràcies a tots, companys, pel que compartiu!

Totalment d'acord amb tu, Laura.
Va estar una experiència molt enriquidora, per tal com va demostrar que els professors i professores podem organitzar-nos, compartir experiències i, en conjunt, enriquir-nos com a docents que pensen que l'educació i la formació és quelcom important per a la salut de la nostra terra. Com més formats, menys manipulables. Ajudem a formar gent amb criteri, valors i opinió. Això pot resultar "incòmode" per als immobilistes, però els ensenyants no ens podem quedar quiets. Una feinada que paga la pena.

RSS

© 2017   Creada per Un Entre Tants.   Tecnologia de

Insígnies  |  Informa d'un Problema  |  Terms of Service